tisdag 30 juni 2009

Ännu en tappad oskuld!


Idag tappade jag ännu en av mina oskulder och denna gången blev det till Sofia Jannok som jag aktivt lyssnade på när hon sommarpratade på radio. Okej jag har säkert hört delar från sommarpratarna förr, men inte aktivt som nu...
Och jag är så glad att de var till henne, helt underbart att höra hennes historier om samerna, deras liv och upplevelser och problem som hon varit med om, som sedan blandas av musik som hon själv valt.

Sen kan jag inte sluta fundera över vad det egentligen är som gör att jag förundras så mycket av olika folkslag och ursprungsbefolkningar, spec dom som skiljer sig så mycket från det traditionella svenska hemmet, precis som för de få samerna som fortfarande lever på renskötsel. Mycket spännande!

Vart hittar man nu en same som låter en följa med på kavlvmärkning mm. kanske ska sätta in en kontaktannons eller något!

Blir lite avis på Ida som ska till Mongoliet och träffa ett nomadfolk. Spännande, farcinerade och säkert väldigt lärorikt. Tror på sådana resor där man lär sig om andra folkslag och då även lär sig mycket om sig själv på samma gång, kanske man till och med lär sig att man aldrig ska ta familj, släkt, vänner oc saker för givet.

Nåja kom in på ett litet sidospår. Men om ni missade sommarpratarna med sofia Jannok så kanske de finns någon repris att lysna p sen, för detta vill man inte missa....

1 kommentar:

  1. Klart det går i repris, senare ikväll går det igen. Annars kan man bara gå in på P1:s hemsida, där ligger programmet i 30 dagar.

    /Ida

    SvaraRadera